Modélisation électromagnétique et thermique d'un moteur à flux axial et à aimants permanents - CentraleSupélec Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Revue Internationale de Génie Electrique Année : 2011

Modélisation électromagnétique et thermique d'un moteur à flux axial et à aimants permanents

Olivier Maloberti
Claude Marchand
Dominique Condamin
  • Fonction : Auteur
Luc Kobylanski
  • Fonction : Auteur
Edouard Bomme
  • Fonction : Auteur

Résumé

This paper deals with Axial Flux Permanent magnets Machine (AFPM) for hybrid electric vehicles and the sizing of one of those. The two first parts (Sections 1 and 2) draw the academic and industrial context up with a short and summed up state of the art. The third section (Section 3) is dedicated to a geometrical modelling compatible with axial structures and conception needs. In the fourth and fifth sections (Sections 4 and 5), the magnetic and thermal modellings of one prototype are built and simulated thanks to three different methods. Before the end (Section 6), calculations are compared to each other, to an accurate finite element analysis and finally to experimental results. The aim is to propose an optimal design with the help of gradual sizing methods. Outlooks are discussed in the conclusion (Section 7).

Dates et versions

hal-00712478 , version 1 (27-06-2012)

Identifiants

Citer

Olivier Maloberti, Guillaume Krebs, Claude Marchand, Dominique Condamin, Luc Kobylanski, et al.. Modélisation électromagnétique et thermique d'un moteur à flux axial et à aimants permanents. Revue Internationale de Génie Electrique, 2011, 14 (2-3), pp.183-214. ⟨10.3166/ejee.14.183-214⟩. ⟨hal-00712478⟩
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